CZYM SIĘ KIEROWAĆ PRZY WYBORZE ORBITROLA HYDRAULICZNEGO?
Orbitrol hydrauliczny pełni bardzo ważną funkcję w maszynach budowlanych, samochodach ciężarowych, ciągnikach, kombajnach, ładowarkach teleskopowych. Jest elementem wyposażenia układu wspomagania kierownicy w sprzętach ciężkich wykorzystywanych w drogownictwie czy budownictwie. Występuje w roli kontrolera - specjalny sterownik zapewnia wygodne i bezpieczne kierowanie pojazdem. Ze względu na to jego wybór nie może być przypadkowy. Zawór skrętu, który odpowiada za otwieranie i zamykanie przepustu cieczy w układzie hydraulicznym musi zostać wybrany mądrze.
ZWRÓĆ UWAGĘ NA MARKĘ
Kupowanie części maszyn i pojazdów, które nie zostały wyprodukowane przez uznaną na rynku firmę, zawsze wiąże się z ryzykiem. Dlatego, wybierając orbitrol hydrauliczny postaw na sprzęt markowy, który spełnia wszelkie normy jakości i bezpieczeństwa. Godną polecenia marką jest tutaj Danfos, czyli duński producent komponentów oraz rozwiązań technologicznych. To on jako pierwszy zaprojektował i wykonał zawór skrętu. Godnym zaufania dostawcą jest znany twórca elektronarzędzi oraz części Bosch.
SPOSÓB PRACY
Orbitrole hydrauliczne mogą pracować na różne sposoby. Podstawowy podział obejmuje modele z systemem:
- CN (Close Normally),
- LS (Load Sensing),
- ON (Open Normally).
Każdy z nich działa inaczej i pełni inne funkcje Np. wariant CN pozwala na utrzymanie ciśnienia w układzie hydraulicznym, kiedy kierownica się nie rusza. Wersję LS najlepiej jest stosować z pompą wyposażoną w taki sam system, ponieważ jej regulacja odbywa się w sposób automatyczny. Dla inwestorów, którzy dysponują maszyną wyposażoną w oddzielna pompę dla układu kierowniczego, polecamy system Open Normally.
KOMPATYBILNOŚĆ Z MASZYNĄ
Wybór konkretnego podzespołu zawsze trzeba skonfrontować z rodzajem maszyny, którą zamierzasz doposażyć czy naprawić. Niektóre modele są uniwersalne i tutaj nie musisz martwić się problemem z dopasowaniem. Druga kategoria to produkty współpracujące z konkretnymi maszynami, np. kombajnami Bizonami, ciągnikami marki Ursus czy Zetor.
BUDOWA ORBITROLA
Z perspektywy inwestora ważna może być też budowa orbitola. Zwróć uwagę na to, jaki jest jego rozmiar i jakie rodzaje zaworów ma wbudowane (zwrotne, ssakowe, szokowe, przelewowe). Oznaczenia na urządzeniu oznaczają:
- „O” – otwarty system, olej płynie od pompy do zbiornika,
- „N” – brak reakcji, gdy siły działające na koła nie są przekazywane na układ kierowania.
W przypadku tej inwestycji istotna jest też cena. Standardowo orbitrole hydrauliczne kosztują w granicach od 500 do 700 złotych.